Teamroosteren geeft werknemers de kans om mee te denken en mee te beslissen over hun werkroosters en taken. Teamroosteren heeft niet alleen voordelen voor de medewerkers, maar ook voor patiënten en de zorgorganisatie. Maar niet ieder team is geschikt voor teamroosteren.
Tijdens het 8e ZiekenhuisPlanners webinar deelde gastspreekster Wendy Spierings, tactisch hoofd planbureau op het Amalia Kinderziekenhuis van het Radboudumc, haar ervaringen met teamroosteren. Haar belangrijkste punten bespreken we in deze blog.
Zelfroosteren
Teamroosteren is een andere benaming voor zelfroosteren. Het proces van teamroosteren bestaat uit drie fases:
Fase 1: Medewerkers geven hun individuele wensen door.
Fase 2: Het team gaat samen het rooster kloppend maken.
Fase 3: De planner rond het rooster af.
Teamroosteren gaat over het maken van een goed rooster voor iedereen. Medewerkers krijgen meer te zeggen over hun werktijden, wat helpt om werk en privé beter in balans te houden. En misschien bespaart het zelfs tijd voor de planners en leidinggevenden. Je zou denken: laten we dit meteen doen!
Randvoorwaarden
Vaak beginnen teams heel enthousiast met teamroosteren maar wordt er niet gekeken of de randvoorwaarden ook akkoord zijn. Voldoe je hier niet aan, durf dan ook nee te zeggen tegen teamroosteren. Om welke randvoorwaarden gaat het?
Teamscan
Begin met een teamscan. Een team moet volwassen genoeg zijn voor hun taken. Is er een goede sfeer in het team en kunnen ze goed overleggen? Ook moet het team precies weten wat teamroosteren is en wat er van hen verwacht wordt. Want er zijn nog steeds diensten die niemand graag doet. Het moet duidelijk zijn dat teamroosteren anders is dan alleen je eigen rooster maken.
De planner
Plannen is een vak. Als planner moet je dan ook heel goed weten wat de implicaties en complicaties zijn van teamroosteren. Waar moet je op sturen? Welk systeem gebruik je? En weet je wat het juiste moment is om in te springen?
De afdeling
Tot slot, de planafdeling. Als planner en team kun je veel bedenken, maar zonder duidelijke regels over wat je van medewerkers verwacht, werkt het niet. Als er bijvoorbeeld geen regels zijn over hoeveel nachtdiensten iemand moet doen, dan lost samen roosteren dat probleem niet op