Als ziekenhuisplanner ben je een cruciale schakel in de zorgorganisatie waarvoor je werkt. Je bent als het ware de spin in het web, die alle verschillende taken, mensen en processen met elkaar verbindt en zorgt dat het hele zorgproces soepel verloopt. Maar wat houdt deze rol binnen de keten precies in? En waar liggen de grenzen van jouw verantwoordelijkheden?
Het afgelopen ZiekenhuisPlanners webinar ging hierover. De belangrijkste elementen hebben we in dit artikel voor je op een rij gezet. Benieuwd naar het hele webinar? Vraag dan hier de terugkijklink aan.
Als planner heb je contact met tal van mensen binnen een organisatie in het kader van verschillende processen. Het is hierbij van belang om snel te schakelen, de belangen van de verschillende partijen tegen elkaar af te wegen, de verschillende afdelingen te betrekken in het planproces en hen te helpen de juiste beslissingen te nemen. Kortom: een uiteenlopende rol.
ZiekenhuisPlanners heeft, uit eigen ervaring, een aantal competenties geïdentificeerd die essentieel zijn om de plannersrol goed te kunnen vervullen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Maar misschien nog wel de belangrijkste: goed kunnen luisteren en je argumenten helder kunnen verwoorden.
Wat we veel zien in het planvak, is dat je met regelmaat verantwoording af moet leggen. Gevraagd of ongevraagd komen medewerkers naar je toe met vragen over jouw keuzes over het rooster. Het is essentieel dat je de beweegredenen voor jouw keuzes goed kunt verwoorden. Door duidelijk te communiceren waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen, creëer je begrip en vertrouwen bij jouw stakeholders, zoals de medewerkers en je collega-planners.
Aan jouw rol als planner zijn een aantal verwachtingen gekoppeld. Zo wordt er van jou verwacht dat je aandacht hebt voor de verschillende stakeholders die bij het planproces betrokken zijn. Of het nu gaat om communicatie per e-mail, telefoon of fysiek, als planner fungeer je als het aanspreekpunt voor roostervragen en is betrokkenheid bij de stakeholders daarom van groot belang.
Bovendien speel je als planner een belangrijke signalerende rol richting het management. Door je positie in het planproces ben je vaak als eerste op de hoogte van mogelijke problemen, zoals een tekort aan personeel. Het is daarom jouw taak om deze signalen door te geven en te zorgen dat er tijdig actie wordt ondernomen om eventuele knelpunten op te lossen.
Natuurlijk mag je als planner ook verwachtingen hebben van jouw stakeholders. Maar hier moet je wel duidelijke afspraken over maken. Wie verwerkt er bijvoorbeeld de acute wijzigingen? Jij of de leidinggevende? En hoe en wanneer wordt ziekte en verlof door medewerkers doorgegeven?
Het duidelijk kunnen aangeven van de grens van jouw verantwoordelijkheid is een belangrijke competentie van een goede planner. Zo voorkom je dat je te veel hooi op je vork neemt. Benieuwd naar welke competenties en vaardigheden nog meer van pas komen bij het werk van een ziekenhuisplanner? Lees dan hier verder.