Kenniscentrum

Leerlingen in de ziekenhuiszorg: een win-winsituatie voor de teams

In de medische wereld zijn gemotiveerde en leergierige leerlingen de hoopvolle toekomst. Ze zijn een grote aanwinst voor het team, vooral tijdens personeelstekorten. Als planner moet je echter wel rekening houden met het feit dat het begeleiden van deze studenten tijd kost. Hoewel ze veel in hun mars hebben, zijn ze nog niet in staat om alle taken zelfstandig uit te voeren. 

In dit artikel delen we je meer over de inzet van leerlingen en geven we je enkele handige tips om de juiste inschatting te maken of jouw team klaar is voor nieuwe leerlingen. 

De zonzijde van leerlingen 

Een nieuwe, frisse wind: leerlingen brengen energie en een hoop nieuwe inzichten met zich mee. Ze zijn overspoeld met de nieuwste kennis en dragen vaak vernieuwende ideeën aan. Hun onbevangen perspectieven kunnen leiden tot creatieve oplossingen en verbeteringen in de zorg. 

Bovendien kunnen leerlingen in tijden van personeelstekorten erg behulpzaam zijn. Ze verlichten de werkdruk door taken uit te voeren die passen bij hun niveau van bekwaamheid, waardoor ervaren artsen zich kunnen concentreren op de complexere zorgtaken.

Leerlingen in de ziekenhuiszorg

Last but not least zijn leerlingen in de ziekenhuiszorg de toekomstige professionals in het veld. Door hen te betrekken en op te leiden, wordt er gezorgd voor een constante aanvoer van hoogopgeleide zorgverleners, waardoor de continuïteit van kwalitatieve zorg gewaarborgd blijft. 

Is het team klaar voor nieuwe leerlingen? Doe de check!  

Als planner ben je bekend met de medewerkers van het team en ben je op de hoogte van hun beschikbaarheid. Hierdoor kun je een goede inschatting maken of er ruimte is voor nieuwe leerlingen. We adviseren je om jezelf drie vragen te stellen om een goede beoordeling te kunnen maken. 

1. Is er voldoende tijd beschikbaar binnen het team om leerlingen te begeleiden?  

Als planner is het belangrijk om te kijken naar de benodigde begeleiding en de begeleidingscapaciteit van het team. Het begeleiden van leerlingen vergt tijd. Als er bijvoorbeeld drie nieuwe leerlingen worden aangenomen, betekent dit dat er meerdere begeleiders nodig zijn die kostbare tijd moeten besteden aan begeleiding, waardoor ze minder of geen zorg kunnen verlenen. 

Tip! Maak een overzicht van de tijd die medewerkers wekelijks besteden aan het begeleiden van een leerling. 

2. Is er voldoende expertise aanwezig?  

Een begeleider moet hoger opgeleid zijn dan de opleiding waar de leerling voor studeert. Er moet dus voldoende deskundigheid aanwezig zijn in het team om de leerlingen goed te kunnen ondersteunen en begeleiden. 

3. Hoever zijn de andere leerlingen in het team?  

Vergeet niet te kijken naar de leerlingen die al in het team werken. Voordat een nieuwe leerling wordt aangenomen, is het belangrijk om te kijken naar de voortgang van de andere leerlingen in het team. Houd hierbij rekening met de verschillende leertrajecten.  

Planning

Signaleer op tijd  

Het is essentieel om wat flexibiliteit in de planning te hebben als je nieuwe leerlingen wilt verwelkomen. De komst van nieuwe leerlingen zou ruim van tevoren bekend moeten zijn. Maar dit is precies het lastige: je kunt niet in de toekomst kijken. Blijf daarom altijd communiceren met de praktijkbegeleider. In overleg is het vaak mogelijk om, zelfs op het laatste moment, een leerling in een ander team te plaatsen als het niet goed uitkomt. 

Houd de Cao in je achterhoofd 

De Cao Ziekenhuizen is een boekwerk dat onder andere de regels rondom de inzet van leerlingen en stagiaires beschrijft. Maar de Cao bevat meer. Denk bijvoorbeeld aan regels over arbeidsvoorwaarden, zoals salaris, werktijden, vakantiedagen, verlofregelingen, scholing en ontwikkeling, en pensioen. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder.  

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum